GETEST. Adria Aviva 422 PY: licht, handig en betaalbaar

972 kg. Dat is niet veel, al hangt het natuurlijk af van de context. Voor een olifant, die gemiddeld zo'n zes ton weegt, valt dat inderdaad mee. En zoals iedereen weet, kun je met zo'n dier gemakkelijk de Alpen oversteken. Al was dat historisch gezien geen eenvoudige onderneming. De Adria Aviva 422 PY daarentegen is wel een eenvoudig verhaal. Je kunt er letterlijk en figuurlijk zo in stappen, want deze lichtgewicht caravan is het instapmodel van Aviva. Kortom, hij is licht, handig en betaalbaar. En je kan er ook mee de Alpen overtrekken.

Dat caravanbouwers het gewicht van hun modellen optimaliseren is om meerdere redenen belangrijk. Niet alleen is een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan cruciaal voor de wegligging, waardoor de auto-caravan-combinatie stabieler is als de auto zwaarder is dan de caravan, maar caravanbouwers willen ook de elektrische rijder aanspreken. Deze Adria Aviva 422 PY is een uitstekende poging in die richting. Bovendien, als je financiële situatie meer lijkt op die van een Hannibal, die zijn olifanten op rantsoen moest zetten, dan op die van een Romeinse keizer, dan is de Adria Aviva 422 PY jouw ticket naar vrijheid. Betaalbaar, zonder dat je een bank hoeft te overvallen of je spaarvarken schrik aan te jagen. Kortom, een droom voor de prijsbewuste avonturier.

Elektrisch rijden met een caravan

We hebben deze caravan getest met een elektrische wagen, in dit geval een Škoda Enyaq iV 80, een krachtige en solide elektrische auto. Zijn trekvermogen flirt net boven de grens die nodig is voor deze klus. De Škoda Enyaq iV 80 kan maximaal 1000 kg trekken, wat dicht bij het gewicht van onze caravan van 972 kg ligt. Dit brengt ons bij een uitdaging rond het laadgewicht; het maximum laadgewicht van de Adria is 1300 kg. De caravan volledig laden gaat dus niet lukken, maar dat is voor de test niet cruciaal. Eenmaal de caravan aangekoppeld, merken we dat deze soepel meebeweegt. De auto heeft geen enkel probleem met het trekken van deze lichtgewicht. Ook het aan- en afkoppelen gaat verrassend gemakkelijk, een proces dat bij andere modellen niet altijd even soepel verloopt. Blijft de hamvraag: is elektrisch rijden met een caravan haalbaar? Mijn ervaring zegt ja, maar het vereist geduld. Tijdens onze testrit naar Tours bleek dat er in Frankrijk voldoende laadpalen zijn, maar de daadwerkelijke rijafstand met een caravan is aanzienlijk minder dan wat fabrikanten beloven. Idealiter laad je de wagen tot 80%. Verder laden duurt te lang en is niet goed voor de batterijen. Dit vermindert de effectieve reisafstand tussen laadstops tot ongeveer 80 km, wat resulteert in vele laadpauzes, verre van ideaal. Het idee dat je vaker stopt om te laden dan dat je daadwerkelijk rijdt, kan een geduldsoefening zijn. Maar elk excuus voor een koffiepauze is welkom, toch? Gelukkig wordt er voortdurend aan verbeteringen gewerkt. Maar voor korte vakanties is elektrisch rijden met een caravan al zeker mogelijk. Terug naar wat echt telt, de caravan zelf.

Het interieur

Wat je voor je geld krijgt, is indrukwekkend. De Adria Aviva 422 PY beschikt over een verrassend ruimtelijk interieur, grotendeels dankzij de slimme positionering van het dubbele dwarsbed aan de voorzijde van de caravan. Het ontbreken van een vaste grote tafel draagt bij aan het maximaliseren van de beschikbare ruimte. Hierdoor is er, ondanks de compacte afmetingen van de caravan, voldoende bewegingsvrijheid. Hoewel Hannibal zijn olifant er misschien niet in kwijt zou kunnen, zorgt de indeling ervoor dat gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot alle delen van de caravan en genieten van ruime opbergmogelijkheden, inclusief voldoende kastruimte. De zorgvuldige overweging van bewegingsvrijheid in de caravan is voelbaar. Gecombineerd met een stijlvol interieur in zachte tinten en sfeervolle verlichting, voelt men zich direct thuis.

De Keuken

Het keukengedeelte is uitgerust met een tweepits kookplaat, voorzien van een mengkraan bij het spoelbakje, en een compact spoelbakje, maar biedt desondanks ruim voldoende opbergruimte. Gezien de compactheid van de caravan is dit een prestatie op zich. De kasten boven en onder het keukengedeelte zijn praktisch en ruim. Er zijn echter twee kleine nadelen: ten eerste is er slechts één stopcontact in de hele caravan, nabij het keukengedeelte. Dit is enigszins beperkend, maar met een stekkerdoos gemakkelijk te verhelpen. Ten tweede is het werkblad aan de kleine kant, maar dit probleem wordt ondervangen door een opklapbaar tafeltje onder het grote achterraam te plaatsen, wat meteen de meest gezellige plek voor een aperitief binnen wordt, mocht het buiten te koud zijn. Vanuit de keuken is de koelkast gemakkelijk bereikbaar met een kwartslag draai en een diepe buiging - voor mij betekent dit een goede kniebuiging om spullen vanuit de koelkast naar de pan te verplaatsen. De koelkast, met een inhoud van 80 liter, bevindt zich op de grond, wat voor sommigen misschien niet de ideale 'ochtendgymnastiek' is.

Een tweede deel van de ochtendroutine kan bestaan uit het uitklappen van de tafel, die handig verborgen zit in een van de kasten.

De Bedden

De caravan is officieel bedoeld voor drie of vier personen ( Adria zelf spreekt van 4) , maar met kleine kinderen kun je er  vier in kwijt, hoewel het dan wel wat krap wordt. Het tweede bed, gelegen in de eetruimte, creëer je door de zitbank om te bouwen tot bed, geschikt voor twee kleine kinderen, maar zeker niet voor twee volwassenen. Ondanks dat het enigszins hard aanvoelt,, voldoet het aan de verwachtingen. Het grote dwarsbed aan de voorzijde van de caravan is ruim genoeg, zelfs voor iemand van bijna twee meter. De kwaliteitsvolle matrassen waarop je ligt, tonen dat Adria hier niet op heeft bezuinigd. Boven het bed hangen leuke plastic lampjes die in alle richtingen verstelbaar zijn en zijn voorzien van een USB-poort. Echter, een stopcontact bij het dwarsbed ontbreekt. Als de kinderen te druk worden, kun je met een gordijn het slaapgedeelte afscheiden van de rest van de caravan. Dit blokkeert hun geschreeuw niet, maar je hoeft het tenminste niet te zien. De kastjes boven het bed zijn ruim en voldoende, zeker als je met zijn tweeën van de caravan geniet, is er meer dan genoeg ruimte.

De badkamer,

Het badkamertje is uitgerust met een douche, toilet, spiegel, lavabo en de andere benodigde zaken en voldoet uitstekend, zoals we gewend zijn van deze Sloveense fabrikant. De douche is verbonden met de lavabo, en het draaibare toilet is ook geschikt voor grotere personen. Als de kinderen buiten te veel in de modder hebben gespeeld, zullen ze zichzelf moeten wassen. Met twee personen in deze kleine ruimte schrobben, is niet doenlijk; beter gebruik je dan de campingdouche. Maar de ervaren caravanbezitter weet dat de douche in kleinere modellen idealiter alleen in noodgevallen wordt gebruikt. Dit is algemeen bekend.

De verwarming

Dankzij uitstekende isolatie en de Truma S3004 gasverwarming, heeft deze compacte caravan geen moeite met koude weersomstandigheden. Tijdens onze test in februari, toen we laat op de avond bij de camping aankwamen bij een temperatuur net boven het vriespunt, verwarmde de Truma de binnenruimte zeer snel. Binnen enkele minuten was het aangenaam warm en na twintig minuten zette ik de verwarming lager.

De onderbouw en de buitenzijde

Adria, met bijna zestig jaar ervaring, staat bekend om de robuustheid van hun producten, een robuustheid die niet ten koste gaat van de rijervaring. Voor de liefhebbers: Adria maakt gebruik van een AL-KO chassis, geproduceerd door het Duitse bedrijf AL-KO Kober SE, bekend om zijn hoogwaardige voertuigtechniek. Dit chassis omvat onder meer een koppeling van type 150V AK160, banden met specificatie 185 R14 C (95 N), steunpoten, stalen velgen en een standaard as, wat duidt op duurzaamheid, robuustheid en veiligheid. Er is ook een reserveband aanwezig. De voorkant van de caravan is gemaakt van ABS kunststof en heeft een tweedelige ingangsdeur zonder raam. Aluminium zijwanden, een geïsoleerde vloer en andere constructieve elementen dragen bij aan de kwaliteit van de caravan. De diverse opbergmogelijkheden binnen en rond de caravan zijn gemakkelijk toegankelijk en bieden voldoende ruimte voor extra benodigdheden. Zelfs de disselbak biedt ruimte voor gebruikelijke items zoals de gasfles, kabels, haringen en eventueel een waterpas, netjes georganiseerd in bakjes. Aan de buitenkant vind je toegangen voor elektriciteit, het toilet en water. De gehamerde buitenkant geeft de caravan niet alleen karakter maar maakt ook dat kleine krasjes of deukjes minder opvallen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat er een olifant tegenaan loopt.

Samenvattend: Dit is een uitstekende lichtgewicht caravan voor een zeer aantrekkelijke prijs, die gegarandeerd jarenlang plezier biedt.

Gepubliceerd op zondag, maart 24, 2024 door Thomas De Boever

Delen