Veilig op reis met camper

Kampeertijd heeft enkele handige tips en weetjes voor het veilig beladen van je camper en voor onderweg. Die helpen je zorgeloos de zomer door.

Gas

Voor een langer verblijf in één land leen of huur je meteen bij aankomst een lokale gasfles. Die lever je weer in als hij leeg is. Je eigen gasfles (of glasflessen) blijft vol voor de terugreis.

Met de ‘Europese Gasfles Adapterset 4-delig’ kan je drukregelaars en slangen met DIN-Shell-koppeling op alle Europese gasflessen aansluiten.

Stopcontacten

Voor walstroom vertrouwen we op een aansluiting met de blauwe CEE-stekker. Maar bij een familielid, een garage waar je even moet overnachten of een andere toevallige standplaats is CEE niet altijd voorhanden. In dat geval komt een adapterkabel Schuko/CEE (de standaardstekker in België) van pas. De Schuko-stekker met randaarde én pinaarde is geschikt voor Franse (soms nog Italiaanse) stopcontacten met aardepin. In Engeland worden drie platte pinnen gebruikt. Zwitserland kent een eigen systeem met drie pinnen aan een smalle stekker.

Remvloeistof

Hoge bergpassen, waar je de zonsondergang afwacht en dan de nacht doorbrengt: iets mooiers bestaat niet. Tijdens de afdaling krijgen remmen het echter zwaar te verduren als er kilometers lang geremd wordt. Laat voor de vakantie in de bergen daarom de remvloeistof controleren. Vocht in de remvloeistof is een oorzaak van remfading, van falende remmen dus. De controle kan snel worden uitgevoerd door een ervaren garagist met de juiste apparatuur.

Koelkast

Een voedselvergiftiging kan uit eigen koelkast komen. Een absorptiekoelkast is ideaal voor campers, maar laat het ook weleens afweten. Qua koelcapaciteit is hij dan ook niet opgewassen tegen een compressorkoelkast of -box. Houd ’m uit de zon! Boven 35 graden Celsius gaat de werking achteruit. Onder extreem warme omstandigheden kan je koelkastroosters verwijderen voor een betere ventilatie. Ook zijn er ventilatoren te koop die (automatisch) inschakelen voor een betere ventilatie achter de koelkast.

Een schuin staande camper is voor deze koelkasten ook niet ideaal. Meer dan 8 graden mag het niet zijn. Doorgaans staan campers niet zo schuin, maar bij een tussenstop is dit iets om even op te letten.

Accu

De boordaccu met lood/zuur als basis heeft het zwaar in een camper. Trillingen, diepontlading (wanneer de accu verder dan de minimale toegestane spanning wordt ontladen) en een vaak niet al te beste laadstroom doen de batterij vaak sneller verouderen dan de fabrikant voorspelt. Laat de conditie van de accu daarom eens controleren door een accuspecialist.

De accu’s zijn een belangrijke oorzaak van pech. Schoonmaken van de bovenkant beperkt bij lood/zuuraccu’s het ontstaan van lekstroom. Gebruik een licht sopje en voorkom dat er water in de accu komt.

Tip: Gelekt accuzuur kan je neutraliseren met sodapoeder.

Water

Schoon watersysteem

Hoe langer drinkwater zich in de tank en leidingen bevindt, hoe meer kans er is op groei van microben. Een enkele bacterie kan tussen 30 tot 37 graden Celsius in acht uur tot 100.000 keer vermenigvuldigen. Regelmatig (een of twee keer per jaar) de tank en leidingen reinigen is noodzakelijk voor de verwijdering van de voedingsbodem daarin, de biofilm. Kalk, aanslag en biofilm verwijderen en bacteriën doden doen alleen de chemische tankreinigers. We kunnen niet alle merken vermelden. De fabrikant van kranen en leidingen voor campers, het Duitse Reich, biedt zelf een blauwe (veiligheidskleur) vloeistof die is samengesteld – getest door het Hygiëne-instituut van de Universiteit Heidelberg – voor watertanks, aangesloten apparatuur, leidingen en de afvalwatertank.

Wie in de camper doucht, moet bedacht zijn op legionella. Stilstaand lauwwarm water is daarvoor een voedingsbodem. Door de doucheslang goed te legen, kranen dagelijks te gebruiken en de boiler in de warmste stand te gebruiken voorkom je de aanwas van deze bacterie tot schadelijke hoeveelheden.

Water tanken doe je zo

Maak van water halen zo mogelijk een dagelijks ritueel, dan heb je altijd vers drinkwater in de tank. Leeg een watertank voor er vers water in gaat. Een waterslang (vulslang) is meestal een bron van bacteriën, omdat de binnenzijde na gebruik niet helemaal droogt. Gebruik geen waterslang van een ander, want waar is die al voor gebruikt? Een gewone tuinslang is niet voor drinkwater gemaakt en zal sneller vervuilen. Gebruik een degelijke (doorzichtige) drinkwaterslang, of eentje waaruit het water bij het oprollen wordt weggedrukt. Laat een kraan even stromen en maak de kraanuitloop schoon (met een chloordoekje) voor je er drinkwater uit tapt. Spoel de slang eerst goed door.

Liggen (zwarte) waterleidingen boven de grond, gebruik daar dan geen water uit. In de zon loopt de temperatuur in zo’n leiding snel op, ook als het buiten koel is. Tap bij de oorsprong van die leiding.

Veilig drinkwater

Een waterfilter is een aanbeveling voor wie drinkwater uit de watertank gebruikt. Het filter houdt zelfs bacteriën tegen. Een ander hulpmiddel is Hadex, een veilig en makkelijk toepasbaar disinfectiemiddel op chloorbasis voor het desinfecteren van drinkwater. Een halfuur na toevoeging kan je het water veilig drinken. Hadex kwam bij een test door Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland, als beste uit de bus.

Technische oplossingen zijn er ook. Tank-O3 wordt via de dop in de watertank gedaan. Door elektrolyse zet het systeem zuurstof om in ozon (O3). Na enkele dagen gebruik blijft het water in de tank en leidingen volledig kiemvrij. Tank-O3 doodt bacteriën, virussen, schimmels en sporen, en voorkomt de groei van legionella en biofilm. Het middel eindigde tweede in een drinkwatertest van de Nederlandse Kampeerauto Club.

De REICH UV-12 Dompelstraler werkt volgens het principe dat UV-licht de genetische structuur van een bacterie vernietigt. De dompelbuis (UV-lamp) ligt in de watertank, het voorschakelapparaat erbuiten. Elke 4 uur wordt de UV-lamp 15 minuten lang ingeschakeld. De werking werd getest door Hygiëne-instituut van Heidelberg.

Gebruik een gieter om de watertank te vullen. Markeer de gieter met het label ‘Drinkwater’.

Camper (over)beladen

Bewust of onbewust, campers gaan vaak met een te hoog gewicht de weg op. Dat kan gevaar opleveren door slechter rijgedrag, een minder goede stuurreactie of zelfs mechanische problemen. Daar is wat aan te doen.

Vooral bij oudere campers is de doorgaans 3,5 ton maximum massa – rijbewijs B – snel overschreden. Boetes worden in Europa soms met een kleine tolerantie uitgedeeld, maar overbelading is wel echt verboden, ook van de aslast! Met alle bagage achterin, of alles voorin, kan de maximum massa op voor- of achteras overschreden worden.

  • In Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk is elke gewichtsoverschrijding strafbaar.
  • In Scandinavië ziet men 1 tot 2%, in Duitsland, Italië, België, Spanje en Nederland tot 5% overbelading  soms door de vingers.

Boetes kunnen tot honderden euro’s oplopen en uitladen is bij een boete verplicht. Neem dus beter geen risico.

Wegen

De camper wegen doe je met alle vakantiespullen en inzittenden in de camper. Dat kan soms bij een camperdealer, bij een weegbrug in de buurt, een transportbedrijf, afvalverwerkingsbedrijf of gemeentewerf. Wees creatief. Weeg eerst de vooras, daarna de hele camper om het gewicht per as te berekenen.

Hulpvering

Een goede vering en stand van de camper op de weg hebben een positief effect op de wegligging en handelbaarheid. Weinig veercapaciteit (de veerweg) is niet altijd het gevolg van overbelading. Veel campers staan onbeladen al op de ‘bumpstops’, de aanslagrubbers van het veersysteem. Het verbeteren van het veersysteem verbetert dus de stand van de camper, de veerweg en het comfort. Een goede vering is ook het behoud van de opbouw en de meubels, die minder schokken te verwerken krijgen. Meer beladen is er dan natuurlijk niet bij. De MTM (maximum toegestane massa) mag nog steeds niet overschreden worden.

Besparen op gewicht

Denk na over de uitrusting. Twee stalen gasflessen door aluminium of kunststof exemplaren vervangen bespaart al ruim 12 kilo. Een moderne bamboetafel is sfeervol, maar recyclebaar kunststof bespaart 2/3 van het gewicht, aluminium ruim de helft. Het zware reservewiel kan je vervangen door een noodset. De watertank kan onderweg meestal bijna leeg en mondvoorraad is overal te koop, dus neem niet te veel mee. Zo kan je heel wat kilo’s besparen.

Vuistregels voor belading

Plaats zware lading laag, liefst tussen de assen. Met andere woorden, loodzware boeken, conserven en dranken gaan onderin, truien en washandjes bovenin. Blijf binnen de door de fabrikant opgegeven aslast. Een langere wielbasis is ideaal voor het weggedrag, een lange achteroverbouw slecht. Gebruik een campergarage liefst voor grote uitrustingsstukken, niet voor zware. Daar heb je aanhangwagens voor.